Forum www.crvklub.fora.pl Strona Główna
Opis HR-V z www.hondapl.org

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.crvklub.fora.pl Strona Główna -> Eksploatacja
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AreBie




Dołączył: 05 Maj 2010
Posty: 135
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: NML
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:32, 08 Cze 2011    Temat postu: Opis HR-V z www.hondapl.org

Opis HR-V z nie istniejącej już strony [link widoczny dla zalogowanych]

Wstęp

Nowa Honda HR-V uosabia zupełnie nowe podejście w konstrukcji samochodów, zrywające z konwencjonalnym myśleniem a być może nawet tworzy nową podgrupę pojazdów istniejących na rynku.

Koncepcja tworzenia od podstaw pozwala skonstruować pojazd wypełniający istniejącą na tynku lukę i łączący w sobie elementy różnorodnych pojazdów, np. sportową duszę wysilonych hatchbacków, czy rzucających się w oczy usportowionych samochodów terenowych. Gdy dodamy do tego opcję napędu na cztery koła, dobrą dynamikę podwozia, zapewniającą sportową charakterystykę prowadzenia i niezwykłą pakowność wnętrza, otrzymamy pojazd który wymyka się podziałom istniejących kategorii.

Miejski szyk
Zwinna, 3-drzwiowa HR-V powstała z myślą o młodych, wrażliwych na styl młodych klientach, którzy i szukają niesztampowego pojazdu służącego do zabawy i rekreacji a jednocześnie funkcjonalnego. Zwarta sylwetka, wysoka pozycja za kierownicą, świetne osiągi i nieprzeciętna zwrotność - tworzą wspaniały pojazd miejski, jednocześnie uniwersalność i doskonała pakowność wnętrza czynią go idealnym dla różnych rodzajów aktywnego wypoczynku. Niezależnie czy wykorzystujemy go do jazd miejskich, czy do wypadu na deskę surfingową, spisuje się znakomicie.

Szybki i zwinny
1,6 litrowy silnik o mocy 105 KM posiada wspaniałą charakterystykę w zakresie niskich obrotów, oznacza to, że prowadzenie HR-V jest samą przyjemnością, jednocześnie zachowane jest niskie zużycie paliwa - 8,6 l/100km w cyklu średnim (dla napędu 4WD) - oraz spełnienie wymogów normy emisji spalin EU 2000. Uzupełnieniem dobrych osiągów jest prowadzenie podobne do pojazdów coupe i charakterystyka zawieszenia zapewniająca dobre trzymanie się drogi oraz odporność na przechyły nadwozia. Wspomaganie kierownicy jest standardem we wszystkich wersjach.
Dalszą uniwersalność HR-V zapewnia opcjonalny napęd na cztery koła, którego rozwiązanie przeniesiono z cieszącego się bardzo dobrą opinią modelu CR-V. Ten zaawansowany technicznie system włącza układ napędu tylnej osi tylko wtedy gdy jest to konieczne a robi to w sposób automatyczny, bardzo wygodny dla kierowcy. Lubiący tradycję kierowcy mogą wybrać ręczną skrzynię biegów, ale możliwe jest również wybranie unikalnej kombinacji napędu 4WD i automatycznej przekładni CVT o przełożeniu ciągłym. Zestaw taki zapewnia wyjątkową łatwość prowadzenia pojazdu i bardzo dobre osiągi.

Opcja napędu 4W skierowana jest do klientów, którzy czasami potrzebują bezpieczeństwa i praktyczności zapewnianej przez ten układ. Nie jest to oferta normalnego samochodu terenowego, jest to raczej możliwość zapewnienia dodatkowego napędu na śniegu, trawie czy w terenie. Praktyczność w warunkach terenowych zapewnia dość duży prześwit - 190 mm oraz kąty zejścia i natarcia - 29°. Duże 15 calowe koła są wyposażeniem standardowym, większe 16 calowe, dostępne są jako opcja.

HR-V zapewnia wyjątkowy poziom bezpieczeństwa, spełnia wszelkie obecne i projektowane normy zderzeniowe a także charakteryzuje się szeregiem światowych nowości, opracowanych w celu obniżenia obrażeń pieszych w zderzeniach. Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera oraz napinacze przednich pasów bezpieczeństwa są standardem we wszystkich modelach. Również układ ABS i elektroniczny rozdział sił hamowania EBD występują standardowo.

W ograniczeniu hałasu i wibracji poczyniono znaczący postęp. Komfortowe, przestronne wnętrze jest bardzo dobrze wykorzystane i zapewnia wygodę podróżowania czterem dorosłym osobom wraz z bagażem. Przednie zawieszenie na kolumnach MacPhersona i tylna oś de-Dion prowadzona układem pięciu drążków zapewniają wspaniały komfort jazdy.

Bagażnik o pojemności 285 l (VDA) wyposażony jest w cztery zaczepy do mocowania bagażu a przestrzeń pod pokrywą koła zapasowego podzielona jest praktycznym pojemnikiem pozwalającym przewozić mokre i suche rzeczy oddzielnie. Oparcie siedzenia tylnego podzielone jest w proporcjach 50:50. Kabina pasażerska posiada szereg schowków na drobiazgi oraz pięć uchwytów na napoje.

Dostępna jest duża ilość akcesoriów, łącznie z zewnętrznymi listwami i nakładkami nadwozia dla klientów pragnących odróżnić swój pojazd od innych. Dostępne jako opcja relingi dachowe w kolorze nadwozia i duży spojler tylny dopełniają całości wyposażenia dodatkowego.

Wszystkie modele HR-V dostępne będą w sprzedaży na początku 1999r. w obu wersjach napędu na 2 i na 4 koła oraz z 5-cio biegową ręczną skrzynią biegów lub automatyczną CVT.



Koncepcja i rynek

W skrócie:
HR-V jest rozwinięciem konstrukcyjnym pojazdu studyjnego J-WJ
HR-V to część programu ekspansji na rynku małych pojazdów
Demonstracja możliwości oryginalnej myśli konstrukcyjnej
HR-V przyciągnie uwagę klientów przeglądających ofertę różnych konkurentów
Potencjalni klienci to nietuzinkowi młodzi ludzie w wieku 25 - 35 lat

Korzenie HR-V sięgają modelu J-WJ, jednego z serii trzech pojazdów J-Mover przedstawionych na Tokyo Motor Show jesienią 1997 roku a w Europie na wystawie w Genewie w 1998 roku. Większość futurystycznych modeli studyjnych nigdy nie ma szansy doczekać się seryjnej produkcji. J-WJ, po kilku poważnych zmianach konstrukcyjnych pojawił się na taśmie produkcyjnej.

Serią J-Mover Honda chciała bardziej zaznaczyć swoją obecność na rynku małych pojazdów i tak jak nowe Logo powstało z koncepcyjnego modelu J-BX, tak model J-WJ posłużył za bazę w opracowaniu HR-V. Rynek małych samochodów w Europie ciągle się powiększa i nie mogło zabraknąć Hondy by kawałek tego tortu wykroić dla siebie.

Kluczowym elementem podejścia Hondy jest tworzenie innowacyjnych modeli wypełniających istniejące na rynku nisze, oraz uznanie faktu, że klienci żądają większej różnorodności, która jest wyrazem ich indywidualizmu.

Połączenie zalet
Koncepcja HR-V polega na zebraniu w jednym kompaktowym modelu kilku najlepszych pomysłów z szerokiego zakresu różnych typów pojazdów. Fakt nie istnienia bezpośrednich konkurentów oznacza, że potencjalnym klientem może być osoba rozważająca zakup zarówno małego coupe, jak również małego pojazdu terenowego. Jednocześnie planowane zapotrzebowanie na pojazd pochodzić będzie również od klientów zastanawiających się nad zakupem hatchbacka z segmentu B lub C ale szukających czegoś bardziej modnego i stylowego.

Potencjalni klienci
Nie dziwi fakt, że tworząc etos HR-V, Honda znalazła wielu zwolenników wśród "pionierów i wczesnych naśladowców" - co w marketingowym żargonie oznacza typ indywidualisty, który raczej tworzy trendy niż ulega im. Klient taki jest inteligentny i niezależnie myślący, hołduje własnemu stylowi a nie modzie oraz poszukuje czegoś więcej niż seryjny hatchback. Prowadzi bardzo aktywny tryb życia - innym słowem, pracuje ciężko i odpoczywa intensywnie - a mądra koncepcja HR-V pomaga mu w takim stylu życia.

Dokładniej mówiąc Honda wyspecyfikowała dwie grupy potencjalnych klientów:

Pierwsza zwana Dinkys (dual-income-no-kids-yet) to ludzie w wieku 25 do 35 lat, bez dzieci, mieszkający w mieście. Są młodymi profesjonalistami, z jasno określoną drogą kariery zawodowej, popierają zdrowy tryb życia, dużo czasu poświęcają spotkaniom towarzyskim i zajęciom sportowym.

Drugą grupą są tzw. Sinkys (single-income-no-kids-yet) - podobną do Dinkys, ale z większym zaangażowaniem w sportach ekstremalnych i częściej będący członkami różnych klubów. Z pewnością popierają nowoczesne technologie ale styl jest dla nich równie istotny jak funkcjonalność.



Nadwozie

W skrócie
Projektowanie zupełnie od podstaw pozwala na świeży, unikalny styl
Przestronne wnętrze oferuje dobrą widoczność i wysoką pozycję kierowcy
Bagażnik o pojemności 285 l z podziałem oparcia tylnego w stosunku 50:50
Szereg schowków na drobiazgi
Dzięki dobremu wyciszeniu kabiny osiągnięto przyjemne warunki podróżowania
Nadwozie posiada wyjątkową charakterystykę bezpieczeństwa, łącznie z nowatorskimi rozwiązaniami zmniejszającymi obrażenia pieszych
Szeroki wybór akcesoriów
Ograniczony koszt napraw powypadkowych

Cel projektu: miejski, futurystyczny
Proces projektowy HR-V rozpoczął się od czystej kartki papieru. Podejście takie pozwala na uwzględnienie kilku hondowskich zasad nadrzędnych ale ogólny wygląd pojazdu jest świeży, innowacyjny i ultranowoczesny. Powstały pojazd koncepcyjny wygląda jak żaden inny na rynku.

Porównując HR-V z innymi modelami okazuje się, że szerokością odpowiada Hondzie Civic 3d, jest 185 mm krótsza i 215 mm wyższa. Te proporcje zapewniają HR-V znamienny wygląd; chociaż niektóre pojazdy terenowe posiadają zbliżone wymiary, żaden nie ma tak sportowego i miłego wyglądu jak innowacyjny HR-V.

Nisko położony środek ciężkości i szeroki rozstaw kół przyczynia się do zwiększenia stabilności na zakrętach, lepszego wyczucia i prowadzenia zbliżonego do modeli coupe, co osiągnięto m.in. poprzez relatywnie dużą szerokość pojazdu. Zapewnia także ponadprzeciętny prześwit i wysoką pozycję kierowcy, nie będąc jednocześnie zbyt wysokim a długość całkowita tylko nieznacznie przekracza 4 m.

Te doskonale wyważone proporcje czynią go idealnym zarówno w mieście, jak i w terenie a zatłoczony wielopoziomowy parking nie stanowi dla niego żadnego problemu.

Na bezdrożach główną zaletą jest duży prześwit, ułatwiający poruszanie się w wysokich trawach lub luźnym podłożu a duże kąty natarcia i zejścia pozwalają bez obawy atakować strome przeszkody, bez obawy uszkodzenia podwozia.

Wyraźne linie nadwozia
HR-V odznacza się czytelnymi, krawędziami nadwozia, wyraźną linią tyłu nadwozia, która wyostrza profil boczny oraz ostrym wykrojem nadkoli, co podkreśla duży rozstaw osi. Zderzak przedni wraz ze zintegrowaną z nim osłoną silnika tworzy wrażenie muskularnego przodu a podwójne reflektory czynią HR-V trudnym do pomylenia z innymi pojazdami. Reflektory te składają się z wewnętrznych świateł drogowych, oddzielnych świateł drogowych i mijania oraz świateł postojowych. Szary kolor pojawiający się w obudowie reflektorów zwiększa ich wyrazistość.

Czysty profil tyłu nadwozia podkreślają wysokie lampy tylne w pionowym układzie, pozwalające na uzyskanie szerokiego dostępu do bagażnika oraz linia zderzaka tylnego płynnie łącząca się z profilem lamp. Klapa tylna otwiera się tradycyjnie do góry a jej szyba przechodzi płynnie w linię dachu.

Dominującą cechą w wyglądzie nadwozia jest mocno przeszklona kabina. Zarys boczny zwęża się w kierunku dachu ale nie jest to zwężenie zbyt duże i razem z wysuniętym do przodu słupkiem przednim zapewnia panoramiczny widok, lekkość bryły nadwozia i doskonałe wykorzystanie wnętrza. Duże koła 15 x 5,5 cala standardowo wyposażone są w opony 195/70R15. Jako opcja można wybrać tarcze kół ze stopów lekkich o wymiarach 16 x 6 cali z oponami 205/60R16, które nadają pojazdowi bardziej agresywny wygląd i zwiększają przyczepność. Obie są szprychowego rodzaju, idealnie pasują do wykroju błotnika i wizualnie poszerzają rozstaw kół.

Krótka antena w stylu "żądło pszczoły" może być montowana na środku dachu, nad szybą przednią.

Modne odcienie dominują w palecie kolorów nadwozia HR-V: czerwień - milano red, zieleń - clover deep forest green, czerń - starlight black, niebieski - supersonic blue perl i żółty w odcieniu zielono-złotym - sunburst yellow.

Inteligentne wykorzystanie wnętrza
Wyjątkowo praktyczne wnętrze pozwala właścicielowi HR-V wykorzystywać je do różnorodnych rodzajów działalności i w każdym z nich odczuwać przede wszystkim łatwość obcowania z pojazdem.

Pomimo długości całkowitej ok. 4 m, HR-V oferuje z całkiem spory bagażnik o pojemności 285 l (VDA). Szczególną uwagę zwrócono na łatwość użytkowania i składania oparcia siedzenia tylnego, które opuszcza się jednym ruchem ręki, po pociągnięciu dźwigni. Oparcie tworzy z bagażnikiem płaską, praktyczną powierzchnię ładunkową z czterema zaczepami do mocowania bagażu.

Długość przestrzeni bagażowej z oparciem w normalnym położeniu pozwala na przewożenie dwu toreb golfowych, a z opuszczoną jedną połową oparcia można zapakować dwie deski snowboardowe i trzy torby golfowe. Wykładziny podłogi bagażnika i oparcia siedzenia, tworzącą podstawę przestrzeni bagażowej, wykonano z wysokiej jakości materiału. Po podniesieniu pokrywy koła zapasowego znajdziemy plastikowy pojemnik, który wykorzystać można do przewożenia mokrych rzeczy a pod nim mieści się koło zapasowe z przestrzenią na inne drobiazgi. Trójkąt ostrzegawczy również mieści się pod pokrywą koła zapasowego.

Widok z miejsca kierowcy
Relatywnie wysokie położenie siedzenia a tym samym wysoko umieszczony punkt H (położenia miednicy) stwarza łatwość wchodzenia i wychodzenia z pojazdu, bez konieczność wspinania się na siedzenie, jak ma to miejsce w samochodach terenowych oraz bez zapadania się w nie, jak w zwykłych hatchbackach. Pozycja kierowcy zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach a wysokość, z której obserwuje drogę kierowca o przeciętnym wzroście to 1300 mm. Łatwy dostęp do tylnych siedzeń możliwy jest dzięki mechanizmowi przesuwu siedzenia pasażera. Duże, sportowo ukształtowane siedzenia przednie mają dwukolorową tapicerkę. Boki siedzenia ze sztywniejszej gąbki zapewniają dobre boczne podparcie przy pokonywaniu zakrętów. Wysokie oparcie i długa poduszka siedzenia oferują wysoki komfort i podparcie dla pleców i ud.

Przestrzeni we wnętrzu jest znacznie więcej w porównaniu z konwencjonalnym hatchbackiem segmentu C, szczególnie w okolicy ramion i bioder. W dodatku odległość między głową pasażera przedniego siedzenia a krawędzią dachu wynosi 90 mm, co podnosi komfort i bezpieczeństwo. Ilość miejsca nad głowami jest imponująca - 73 mm z przodu i 47 mm z tyłu.

Koncepcja sportowego wnętrza idealnie pasuje do stylu pojazdu, tworząc kabinę, która perfekcyjnie oddaje dwa główne cele HR-V - zabawę i funkcjonalność. Kierowca przed oczami ma deskę rozdzielczą wykonaną w dwu odcieniach plastiku, sportowego kształtu szybkościomierz, obrotomierz i inne wskaźniki oraz trójramienną kierownicę, pokrytą imitacją skóry z wyraźnym środkowym logo. Niebieskie tło wskaźników zwiększa poczucie lekkości i świeżości w kabinie. Trzy pokrętła regulacji ogrzewania i wentylacji znajdują się ponad układem audio-nawigacyjnym w konsoli środkowej. 16 cm głośniki przednie mieszczą się w drzwiach. Tapicerka drzwi wyłożona jest tkaniną a osłony przeciwsłoneczne posiadają lusterka i uchwyt na bilety.

Sprytne schowki wewnętrzne
Większości pasażerów gromadzenie szeregu drobiazgów, jak: napoje, mapy, kasety, cukierki czy papierosy przychodzi z dużą łatwością ale znalezienie odpowiedniego miejsca na przechowywanie tych przedmiotów to już inna sprawa. W HR-V można znaleźć wiele schowków do rozwiązania tego problemu.

Schowek w desce rozdzielczej jest podwójny, z oddzielnymi pokrywami. Górny o pojemności 3,2 l jest dostatecznie duży do schowania telefonu komórkowego czy przenośnego odtwarzacza CD a jego przesunięty uchwyt ułatwia otwieranie kierowcy. Większy dolny schowek o pojemności 7,4 l może służyć do przechowywania różnorodnych przedmiotów.

Każde z drzwi posiada wygodną kieszeń do przewożenia atlasu o wielkości B5, w której mieści się także puszka z napojami lub nawet półlitrowa butelka. Przewożone tam przedmioty nie zasłaniają głośników systemu audio. Pojemnik w konsoli środkowej może pomieścić sześć płyt CD, osiem kaset magnetofonowych lub kamerę video.

Kieszenie tylnej strony oparcia siedzeń przednich mogą pomieścić mapę rozmiaru B4 a w kieszeni z bocznej strony siedzenia przedniego prawego można umieścić telefon komórkowy. Między siedzeniami mieści się pojemnik na cztery płyty CD lub pięć kaset magnetofonowych.

I oczywiście uchwyty na napoje, których znajdziemy aż pięć. Dwa umieszczone na środkowej konsoli, przed dźwignią zmiany biegów, jeden na tylnej krawędzi konsoli środkowej i dwa po prawej stronie pasażera tylnego prawego siedzenia. Wszystkie mieszczą puszkę o pojemności 350 ml a trzy uchwyty konsoli środkowej mogą pomieścić duży kubek plastikowy.

Ruchoma popielniczka
Dobrym pomysłem jest popielniczka, którą można umieszczać w różnych miejscach wnętrza samochodu. Duża, o pojemności 260 ml i kształcie cylindrycznym, może być umieszczona w każdym z uchwytów na napoje. Proste i efektywne.

Przełączniki w zasięgu ręki
Przełączniki umieszczone na kolumnie kierowniczej są bardzo łatwo dostępne. Odległość od koła kierownicy jest optymalna, co oznacza, że kierowca nie musi odrywać rąk od kierownicy by operować nimi. Przełączniki steruje się minimalnym wysiłkiem a oznaczenie poszczególnych funkcji jest bardzo czytelne. Być może jest to drobny detal, ale źle zaprojektowany, podczas codziennego użytku przez lata mógłby przysparzać wielu kłopotów.

Czyste powietrze we wnętrzu
Jako opcja dostępny jest filtr pyłkowy, którego duża skuteczność pozwala na usunięcie 40% cząstek dymu silnika diesla i prawie 100% pyłków roślin. Filtr należy wymieniać co roku lub co 15 000 km jazdy w przeciętnych warunkach eksploatacji. Wymiana filtra odbywa się z wnętrza pojazdu i jest bardzo łatwą i szybką operacją.

Brzmienie ciszy
Poziom hałasu we wnętrzu powinien być dostatecznie niski by można było prowadzić normalną rozmowę a głośne nastawianie układu audio wynikać powinno raczej z upodobań a nie z chęci zagłuszenia pracy silnika. Hałas i wibracje można ograniczać na dwa sposoby: poprzez taką konstrukcję nadwozia, że niepożądane odgłosy eliminowane są już w procesie komputerowego projektowania pojazdu albo przez nakładanie ciężkich, skomplikowanych warstw tłumiących.

Przy projektowaniu HR-V Honda poszła tą pierwszą drogą i stworzyła pojazd o niskim poziomie hałasu i wibracji przez wyeliminowanie ich źródeł powstawania w fazie projektowania i badań prototypu. Kluczową rolę w tym procesie odegrały następujące działania:

Silnik: Kształt komory spalania dopracowano pod kątem ograniczenia hałasu silnika w całym zakresie obrotów. Tłumik dynamiczny koła pasowego wału korbowego znacznie obniża wibracje i hałas. Zastosowano także układ klimatyzacji o niskim poziomie hałasu.

Układ dolotu powietrza: Zastosowano duży filtr powietrza i tłumik szmerów ssania, o łącznej pojemności z rezonatorem 13 l.

Układ wydechowy: W tłumiku tylnym użyto nowej rury dyfuzyjnej, która zwiększa jego efektywność bez powiększania wymiarów zewnętrznych, wieszaki układu ograniczają jego ruch i powodowany tym hałas.

Poduszki zespołu napędowego: W pięcio-punktowym systemie zwieszenia zespołu napędowego występuje hydrauliczna poduszka boczna, która wraz z pozostałymi poduszkami zapewnia efekt tłumiący i ograniczający ilość dźwięków i wibracji przenoszonych na strukturę nadwozia.

Układ przeniesienia napędu: W modelu 4WD tylny mechanizm różnicowy mocowany jest do nadwozia poprzez trzy poduszki, które pozwalają na jego ruch wzdłużny ale przemieszczenia pionowe są ograniczone. Pozwala to na bardziej płynne przyspieszanie i hamowanie, jak również ogranicza przenoszenie hałasu. Wał napędowy posiada tłumik dynamiczny do dalszego zmniejszenia wibracji.

Układ kierowniczy: Wysokiej sztywności, rurowy wieszak kolumny kierowniczej biegnie przez całą szerokość pojazdu pod deską rozdzielczą, co przyczynia się do ograniczenia wibracji kolumny kierowniczej na biegu jałowym i w czasie jazdy.

Materiały tłumiące: Materiały te to m.in. wykładzina maski silnika, aluminiowo-butylowy laminat tłumiący deski rozdzielczej, płyty asfaltowe w okolicach nóg pasażerów i nadkoli tylnych, przekładkowa wykładzina deski rozdzielczej z uretanowej gąbki i syntetycznej gumy, podwójne uszczelki drzwiowe, dźwiękochłonne maty filcowe przedniej części podłogi, tylnych boków nadwozia, klapy tylnej i konsoli środkowej.

Solidna struktura nadwozia
Nadwozie o wysokiej sztywności odznacza się szeregiem zalet i Honda położyła duży nacisk na osiągnięcie pożądanej charakterystyki sztywności nadwozia w tym modelu. Przyczyniło się to do osiągnięcia znacznego wyrafinowania nadwozia, czyniąc samochód szczególnie odpornym na dźwięki i wibracje niskiej częstotliwości oraz zapewniając solidną podstawę, z którą zawieszenia pracują niezwykle efektywnie. Nadwozie HR-V odznacza się wspaniałą sztywnością giętną i skrętną. Poszczególne czynniki wpływające na osiągnięcie zamierzonej sztywności to m.in. dodatkowe usztywnienia wokół punktu łączenia przegrody czołowej z podłużnicami, zintegrowanie progów ze strukturą podłogi, usztywnione połączenie podłogi tylnej i słupków tylnych oraz wzmocniony otwór drzwi tylnych.


Sztywność nadwozia

Bezpieczeństwo
Honda HR-V zapewnia niezwykły stopień zabezpieczeń w przypadku kolizji. Główną rolę odgrywają w tym poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ograniczeniem siły napięcia oraz pasy bezpieczeństwa siedzeń tylnych. Jednakże kluczowym elementem w bezpieczeństwie biernym jest sztywność nadwozia osiągnięta dzięki nowej hondowskiej technologii nadwoziowej, pozwalającej nawet małym pojazdom spełniać światowe standardy bezpieczeństwa. Zastosowanie technologii progresywnej deformacji pozwala na kontrolowanie procesu odkształcania przodu i tyłu nadwozia podczas zderzenia, co prowadzi do bardziej efektywnego pochłaniania siły bezwładności działającej na pasażerów.

Tworząc sztywne nadwozie, zintegrowane przednie i tylne strefy zgniotu, ochronę przy zderzeniach bocznych i ochronę głowy przy zderzeniach czołowych, osiągnięto spełnienie przez HR-V wszystkich kryteriów europejskich testów zderzeniowych, łącznie ze zderzeniem czołowym z odkształcalną barierą z 40% przesunięciem przy szybkości 64 km/godz., zderzeniem czołowym przy szybkości 56 km/godz., zderzeniem tylnym przy szybkości 50 km/godz. wraz z kontrolą uszkodzenia zbiornika paliwa oraz zderzeniem bocznym przy szybkości 50 km/godz. HR-V przeszła także pomyślnie test FMVSS201 mierzący siłę bezwładności działającą na głowę, pasażera.

Oprócz tego, jako wskaźnik łatwej naprawy, HR-V spełniła wymagane kryteria testu drobnej kolizji, tj. zderzenia czołowego i tylnego z 40% przesunięciem przy szybkości 15 km/godz., wymagane przez towarzystwa ubezpieczeniowe - niemiecki GDV i angielski ABI, w celu klasyfikacji ubezpieczeniowej.

Kluczowymi elementami struktury nadwozia, które zapewniają HR-V wspaniałą odporność zderzeniową są:

Zderzenia czołowe:
Proste podłużnice przednie o stożkowym przekroju poprzecznym, z dodatkowymi wzmocnieniami dla uzyskania kontrolowanej deformacji podczas zderzenia. Konstrukcja pasa przedniego kieruje energię uderzenia w dół, co pomaga utrzymać w ryzach wzrost siły bezwładności działającej na pasażerów.
Belka zderzaka przedniego wykonana z wysokowytrzymałej stali, połączona bezpośrednio z podłużnicami by poprawić odporność na zderzenie z przesuniętą barierą.
Poprawione łączenie podłużnic przednich i podłużnic podłogi
Dodatkowe wzmocnienia w strategicznych miejscach.

Zderzenia tylne:
Podłużnice podłogi bagażnika i progi mają progresywnie mocny przekrój poprzeczny by prawidłowo skierować energię zderzenia na strefy kontrolowanego zgniotu.

Zderzenia boczne:
Struktura środkowej podłogi wykonana jest z kilku sekcji, każda o optymalnej grubości by precyzyjnie rozproszyć energię sił bocznych.
Poprzeczne wzmocnienie pod siedzeniem tylnym wykonano z podwójnej blachy stalowej o dużym przekroju poprzecznym.
W drzwiach zastosowano belki wzmacniające.

Ochrona pasażerów
Uwaga projektantów Hondy dotycząca bezpieczeństwa pasażerów koncentrowała się również na mniej oczywistych detalach. Przykładem tego jest szereg elementów obniżających ryzyko obrażeń głowy. Najważniejszym z nich jest znaczna odległość między ramą dachu a głową pasażera. Dodatkowo, rama dachu, słupki A i B posiadają strukturę pochłaniającą energię zderzenia, ukrytą pod podsufitką i osłonami słupków. Są to specjalnego kształtu plastikowe elementy posiadające ukryte żebra kontrolujące deformację i zapewniające dodatkową ochronę głowy.

Uwaga na detale
Dalsza ochrona w czasie zderzeń bocznych zapewniana jest przez polipropylenowe wkładki ulokowane wewnątrz drzwi, na wysokości talii pasażera.

Inne rozwiązania wnętrza kabiny HR-V to absorbujące energię osłony górnych punktów mocowania przednich pasów bezpieczeństwa, ramy siedzeń o przekroju w kształcie litery T, bez wystających ostrych krawędzi, plastikowe osłony wsporników szyn siedzenia oraz oparcie siedzenia tylnego spełniające wymogi normy DIN dotyczące wytrzymałości przegrody tylnej. Okno kierowcy posiada możliwość automatycznego opuszczania i zamykania oraz funkcję samoczynnego opuszczania się do bezpiecznego położenia po wykryciu przeszkody na drodze szyby.

Bezpieczeństwo pieszych jest równie istotne
Ważnym czynnikiem, który rozważa się w procesie projektowania pojazdu jest bezpieczeństwo pieszych oraz jak ograniczyć obrażenia, szczególnie głowy, w przypadku zderzenia pieszego i pojazdu. Był to jeden z istotnych aspektów w czasie powstawania HR-V, który wymagał przeprowadzenia wielu badań. Pierwszym etapem było doskonalenie prototypu bezpiecznego pojazdu badawczego - ASV3 a następnie analiza dużej ilości wypadków drogowych, doskonalenie nowego pieszego manekina oraz wdrożenie wspomaganego komputerowo programu symulacji wypadków. Honda zbudowała pojazd badawczy ASV3 specjalnie do studiów nad bezpieczeństwem pieszych poprzez unikanie wypadków i obniżanie obrażeń, co było częścią programu ASV (Active Safety Vehicle) prowadzonego pod egidą japońskiego Ministerstwa Transportu.

W rezultacie tych badań powstało szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych zastosowanych w nowym HR-V, włączając w to sworznie wycieraczek chowające się przy nacisku lub zawiasy maski silnika odkształcające się w czasie zderzenia i pochłaniające energię. Elementy takie jak błotniki przednie i maska silnika zostały przekonstruowane z myślą o jak największym odkształcaniu się a co za tym idzie pochłanianiu energii zderzenia. Charakterystyka odkształcania maski jest bardzo dobra m.in. dzięki zwartemu układowi dolotu powietrza, który pozwala na niezakłóconą deformację maski.

Akcesoria uzupełniające
Większość właścicieli dąży do nadania indywidualnego charakteru swoim pojazdom i Honda umożliwia im to oferując szeroką gamę akcesoriów do HR-V, które pomogą wyróżnić go z masy innych pojazdów.

Sportowy zestaw obejmuje zintegrowane relingi dachowe w kolorze nadwozia oraz duży spojler dachowy, subtelnie podkreślający klinową linię profilu bocznego. Relingi dachowe są praktycznym elementem zwiększającym możliwości przewozu bagażu i wystarczająco długim do zamocowania pojemnika dachowego lub nart bez zakłócania opływu powietrza spojlera tylnego.

Inne akcesoria obejmują sportowe przednie nakładki, osłony progów z włókna węglowego lub metalowe, przedłużenia zderzaków, nakładki na nadkola, boczne listwy nadwozia, osłonę przeciwsłoneczną szyby przedniej, listwy ochronne zderzaków, końcówkę rury wydechowej, koła z lekkich stopów 15 x 5,5 oraz 16 x 6 cala, bagażniki dachowe, uchwyty na narty i rowery, pojemniki na narty, pojemniki na bagaż, lampy przeciwmgielne, stopnie boczne i system nawigacji satelitarnej.

Tańsze ubezpieczenia
Honda kontynuuje prace w kierunku obniżenia stawek ubezpieczeniowych poprzez aktywną współpracę z instytutem GDV Niemczech oraz ubezpieczeniowym ośrodkiem badawczym ABI w Thatcham w Anglii. Podczas prac konstrukcyjnych HR-V kładziono nacisk na łatwość naprawy, szczególnie po niewielkich wypadkach, które powodują średnie uszkodzenia zderzaków. Belka zderzaka przedniego wykonana jest z wysoko wytrzymałej stali a zderzak tylny wypełniony jest odkształcalnymi pojemnikami, które poprawiają jego odporność i łatwość naprawy po drobnych kolizjach. Eliminacja usztywnień i wprowadzenie progresywnie odkształcających się podłużnic przednich także ułatwiają naprawy. Razem z wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa przyczyniają się one do znacznego obniżenia stawek ubezpieczeniowych.

Zabezpieczenia antykorozyjne
Większość elementów nadwozia wykonana jest z blach zabezpieczonych galwanicznie, co zapewnia doskonałą odporność na korozję. Maska silnika, błotniki przednie, klapa tylna, boki nadwozia, drzwi, przednia i tylna podłoga, przednie podłużnice i wzmocnienia boczne oraz wiele innych elementów jest zabezpieczone w ten sposób.


Układ przeniesienia napędu

W skrócie:
105 konny, 1,6 litrowy silnik charakteryzuje się dużym momentem obrotowym, dobrą ekonomią eksploatacji i niskim poziomem emisji spalin - spełnia normę emisji spalin EU2000
Dostępny jako opcja napęd na 4 koła zapewnia wyjątkową uniwersalność
5-cio biegowa ręczna skrzynia biegów lub przekładnia o przełożeniu ciągłym CVT - pierwsza Honda dostępna z układem 4WD i CVT

Posiadając doskonały podział między mocą i ekonomią, 1,6 litrowy silnik HR-V zapewnia dobre przyspieszenia z niskich szybkości i przyjemną, relaksującą jazdę w obu odmianach napędu. Zwiększony moment na niskich obrotach i płaski przebieg krzywej momentu obrotowego osiągnięto częściowo dzięki nowemu układowi dolotu powietrza, który posiada stosunkowo długi kanał ssący - 1610 mm i średnicę 45 mm. W rezultacie HR-V posiada podobny stosunek mocy do masy co większy model CR-V.

Silnik jest blisko spokrewniony z 105 konnym, 1,6 litrowym silnikiem modelu Civic Coupe, ale maksimum momentu przypada przy znacznie niższych obrotach - 3400/min. Czterocylindrowa jednostka z rozrządem SOHC wytwarza moc 77 kW (105 KM) przy 6200 obr/min i moment 135 Nm przy 3400 obr/min.

Norma emisji spalin EU2000
Jest to również wyjątkowo czysty silnik, który już spełnia wymagania normy emisji spalin EU2000, która najprawdopodobniej zacznie obowiązywać od stycznia 2000 roku. Osiągnięto to poprzez wysoką efektywność procesu spalania i katalizator, który błyskawicznie osiąga normalną temperaturę pracy. Szybkie osiąganie dużej efektywności po uruchomieniu zimnego silnika wynika z zastosowania katalizatora o zwiększonej ilości cel z 400 do 600 na cal kwadratowy. W katalizatorze zastosowano znacznie większą niż zwykle zawartość palladu.


Intensywne użycie środków obniżających hałas i wibracje (patrz punkt Nadwozie) doprowadziło do wspaniałego wyrafinowania kabiny pasażerskiej. Nieznacznie powiększony tłumik środkowy i znacznie mniejszy tłumik tylny spowodował obniżenie poziomu emitowanego hałasu.

Zwinny HR-V odznacza się niskim zużyciem paliwa - 10,4, 7,6 i 8,6 l/100km w cyklu miejskim, drogowym i średnim (dla napędu 4WD i ręcznej skrzyni biegów).
Elektroniczne moduły sterujące pracą silnika i przekładni CVT zintegrowano w jeden zespół, co uprościło konstrukcję i obniżyło wagę o 0,7 kg. Nowo opracowana płyta główna komputera zapewnia większą szybkość przetwarzania danych i pojemniejszą pamięć.

Duży zbiornik paliwa o pojemności 55 l zapewnia znaczny zasięg samochodu i pozwala modelowi 2WD z ręczną skrzynią biegów tankować co 671 km (bazując na zużyciu średnim).

Napęd na cztery koła
Jednym z paradoksów współczesnej motoryzacji jest fakt, że większość pojazdów z napędem na obie osie rzadko - jeżeli w ogóle - korzysta z jazdy w terenie. Pomimo, że posiadanie napędu na cztery koła nie przynosi korzyści w codziennej eksploatacji, w przypadku okazjonalnie śliskich warunków drogowych może jednak okazać się dużą zaletą.

Zaletę tę docenią z pewnością właściciele HR-V, gdyż model ten może być wyposażony w nowatorski układ napędu czterech kół, po raz pierwszy przedstawiony w Hondzie CR-V, a który zapewnia wyjątkową uniwersalność w różnych warunkach eksploatacji.

Nowatorstwo tego inteligentnego systemu polega na dostarczaniu napędu na koła tylne tylko wtedy gdy wymagają tego warunki przyczepności podłoża. W dodatku układ ten jest całkowicie automatyczny, nie wymaga od kierowcy żadnej akcji i włącza się błyskawicznie. W porównaniu do ciągłego napędu na cztery koła, sprawność napędu, a co za tym idzie ekonomia eksploatacji jest znacznie lepsza, jak również niższy jest poziom hałasu i wibracji. Nie ma żadnych dźwigni, które kierowca musiałby przesuwać by włączyć napęd na tylną oś.

Jak działa układ 4WD: zespół dwóch pomp
Przez większość czasu tylko przednie koła są napędzane i tylko wtedy gdy, niezależnie od przyczyny, zaczynają tracić przyczepność - układ zaczyna przenosić moment również na koła tylne. Hydrauliczny system rozdziału momentu składa się z konwencjonalnej części napędu kół przednich, zwartej skrzynki rozdziału mocy, wału napędowego oraz podwójnej pompy hydraulicznej zintegrowanej z tylnym mechanizmem różnicowym. Ta podwójna pompa jest sercem systemu i składa się z dwu pomp hydraulicznych, jednej napędzanej od kół przednich za pośrednictwem wału napędowego oraz drugiej napędzanej przez tylny mechanizm różnicowy.


Układ przeniesienia napędu

W czasie normalnych warunków przyczepności, przednie i tylne koła oraz ich odpowiednie pompy, obracają się z tą samą prędkością. Płyn przepływa między pompami ale żadne ciśnienie nie jest generowane. Gdy przednie koła zaczynają tracić przyczepność i obracają się szybciej niż tylne, obie pompy hydrauliczne kręcą się z różną prędkością. Pojawia się ciśnienie hydrauliczne proporcjonalne do różnicy ich prędkości, które otwiera zawór i uruchamia sprzęgło wielopłytkowe.
Sprzęgło to łączy wał napędowy z tylnym mechanizmem różnicowym, który przenosi odpowiednią ilość momentu na koła tylne i przywraca przyczepność całego pojazdu.

Układ z podwójną pompą (DPS) waży mniej niż konwencjonalny system napędu czterech kół i jest praktycznie bezobsługowy. Jedyne co należy wykonać to wymienić płyn w układzie po pierwszych 120 000 km a następnie co 60 000 km. Dodatkową zaletą tego sprytnego układu jest automatyczne jego rozłączanie w momencie działania ABS.

HR-V z napędem na cztery koła zapewnia wspaniałe osiągi na nawierzchniach o niskich współczynnikach przyczepności, takich jak: trawa, żwir, śnieg i na różnych stopniach nachylenia terenu a zużycia paliwa jest bardzo konkurencyjne w porównaniu do innych pojazdów 4WD.

Skrzynia biegów
Dla każdego rodzaju napędu na dwa lub cztery koła dostępna jest 5-cio biegowa ręczna skrzynia biegów lub przekładnia CVT o przełożeniu ciągłym.

Jedną z konfiguracji napędu jest unikalny zespół - CVT plus układ napędu czterech kół Honda DPS - pierwszy raz te dwa systemy oferowane są wspólnie.

Ręczna skrzynia biegów podobna jest do tej występującej w modelu CR-V. W porównaniu do modeli kierowanych na japoński rynek, przełożenie piątego biegu obniżono o 7% by zapewnić przyjemniejszą jazdę z wysokimi prędkościami.

CVT: płynny, progresywny napęd
HR-V jest trzecim modelem dostępnym z przekładnią CVT, po Civicu 3d i Logo. Łatwość obsługi i specyfika tej przekładni bardzo dobrze pasuje do natury HR-V, oferując perfekcyjną i przyjemną jazdę.

Zasadą działania CVT jest użycie dwu par kół stożkowych i łączącego je paska napędowego, który przenosi napęd z silnika na przekładnię główną. Hydrauliczna zmiana odległości między połówkami kół pasowych powoduje zmianę ich średnicy czynnej a tym samym zmianę przełożenia. Oznacza to, że CVT nie zmienia biegów skokowo ale zapewnia płynną, bezstopniową zmianę przełożenia od startu do prędkości maksymalnej. Z punktu widzenia kierowcy działa tak jak zwykła przekładnia automatyczna, tj. nie wymaga żadnej uwagi.


Zaawansowana technicznie przekładnia CVT oferuje szereg zalet w porównaniu do klasycznej przekładni automatycznej. Najważniejszą z nich jest ekonomia eksploatacji, gdyż silnik pracuje dłuższy czas w zakresie najbardziej ekonomicznych obrotów, wyeliminowany jest poślizg przekładni hydrokinetycznej i znacznie zredukowane straty mocy. W dodatku CVT zapewnia lepsze wyprzedzanie, szerszy zakres przełożeń, większą płynność i eliminację szarpnięć przy zmianie biegów.

Hondowską przekładnię CVT bez przesady można nazwać technicznym dziełem sztuki. Przez wiele lat dopracowano ją do perfekcji. Posiada wiele nieznanych wcześniej rozwiązań, np. sterowanie przyciskami w kierownicy pozwala wybrać sportowy lub normalny tryb pracy. Tryb sportowy zapewnia lepsze przyspieszenia.

W przekładni tej zastosowano również inteligentny system Grade Logic Control stosowany wcześniej w konwencjonalnych przekładniach automatycznych Hondy. Komputerowo sterowany program zapewnia płynne działanie przekładni i niskie zużycie paliwa dla każdych położeń przepustnicy i pedału hamulca. Jego głównym zakresem pracy jest jazda w terenie górzystym. Czy będzie to jazda pod górę czy z góry, CVT dobierze przełożenie, które zapewni najlepsze przyspieszenie lub hamowanie silnikiem.

Niższe o 17,6%, w porównaniu do Civica, przełożenie główne lepiej pasuje do HR-V i zapewnia lepsze przyspieszenia.



Podwozie

W skrócie:
Sportowe prowadzenie, doskonały komfort jazdy
Zawieszenie przednie na kolumnach MacPhersona, tylna oś prowadzona układem pięciu drążków
Przednie i tylne stabilizatory
Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem
Promień skrętu 5 m zapewnia doskonałą zwrotność
Układ hamulcowy ze wspomaganiem i układem ABS oraz EBD

Z wyglądu zewnętrznego i napędu na cztery koła, HR-V zaliczyć można do kategorii ciągle modnych terenówek ale w kategoriach dynamiki podwozia, HR-V należy raczej do sportowych coupe. Wynika to ze sposobu prowadzenia i charakteru jazdy a świadczy dobitnie o dużej uniwersalności pojazdu.

Tradycyjnie już pojazdy Hondy zapewniają wspaniałą sztywność nadwozia i HR-V nie jest tutaj wyjątkiem. Wysoka sztywność skrętna oznacza, że nadwozie stanowi solidną podstawę dla zawieszeń, które pracować mogą w pełni efektywnie i zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie bliżej granicy bezpieczeństwa.

Całkowicie nowe zawieszenie zrywa z hondowską tradycją podwójnych wahaczy poprzecznych w imię ograniczenia wagi i uproszczenia konstrukcji, co było konieczne w tak małym i zwinnym pojeździe.

W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona ze stabilizatorem przechyłu i przesuniętą sprężyną zawieszenia w stosunku do osi amortyzatora. Układ taki pozwala na 20% obniżenie sił tarcia amortyzatora, co poprawia komfort jazdy.

Tylne zawieszenie to oś typu De-Dion, prowadzona układem pięciu drążków. Prowadzenie wzdłużne zapewniają dwa drążki wleczone z każdej strony oraz poprzeczny, rurowy drążek Panharda, który ustala oś poprzecznie. Umocowany on jest wahliwie z jednej strony do nadwozia a z drugiej do belki zawieszenia. Tylny mechanizm różnicowy jest niezależny od osi tylnej, mocowany jest bezpośrednio do nadwozia, co redukuje masę nieresorowaną o 30%.

Takie rozwiązanie łączy zalety zawieszenia niezależnego - małą masę nieresorowaną, co poprawia komfort - z zaletami sztywnej osi - stałego utrzymywania kół równolegle do siebie.



Pasywnie sterowana oś tylna
Każda para drążków wleczonych składa się z krótkiego drążka górnego i długiego dolnego, co tworzy trapezoidalny układ. Oznacza to, że w przypadku najechania na występ drogi, zbieżność kół tylnych nieznacznie zmienia się zapewniając niewielki stopień pasywnego sterowania osi tylnej, co poprawia stabilność jazdy. Pożądane dostrojenie zawieszenia osiągnięto poprzez dobranie tulei metalowo-gumowych górnych i dolnych drążków o odpowiednich charakterystykach podatności.

Przedni i tylny stabilizator połączony jest z zawieszeniem za pomocą przegubów kulowych, jak w samochodach wyścigowych. Wyeliminowanie tradycyjnych tulei metalowo-gumowych usuwa niepożądaną podatność tych elementów i powoduje precyzyjniejsze prowadzanie pojazdu. W piastach kół zastosowano łożyska o dużej średnicy w celu poprawy sztywności.

Wszystkie te rozwiązania techniczne dla normalnego użytkownika oznaczają dużą stabilność, wysoki komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie połączone ze wspaniałą zwrotnością. Precyzja prowadzenia połączona jest z niską tendencją do przechyłów bocznych i nie ma typowego dla niektórych terenowych pojazdów odczucia "ciężkiego dachu". HR-V jest pojazdem, który przede wszystkim zapewnia radość z jazdy. Stosunkowo duże koła 195/70R15 mają decydujące znaczenie w przyjemnej jeździe i prowadzeniu HR-V. 16 calowe koła ze stopów lekkich z oponami 205/60R16 dostępne są jako opcja.

Promień skrętu 5 m
W układzie kierowniczym zastosowano hydraulicznie wspomaganą przekładnię zębatkową, o dużym przełożeniu, zapewniającą błyskawiczną reakcję i odpowiednie sterowanie pojazdu. Wspaniałe wyczucie jest rezultatem sztywnych punktów mocowania zawieszeń. Mały promień skrętu - 5,0 m między krawężnikami i 5,4 m między ścianami, razem z niewielkim wysiłkiem potrzebnym do obrotu kierownicy przy niskich szybkościach uzyskanym przez dopracowanie pompy wspomagania, oznacza, że HR-V wymaga niewielkiego wysiłku przy ciasnych manewrach.

Układ hamulcowy
Pewny układ hamulcowy wyposażono w wentylowane przednie tarcze hamulcowe o średnicy 282 mm i bębny hamulcowe tylne o średnicy 200 mm. Wyczucie pedału hamulca, tj. skok i siła nacisku, jest podobne do tego z modelu Civic VTi. Duże serwo hamulcowe o zbliżonych do CR-V parametrach zapewnia mocne, progresywne wspomaganie.

Honda stopniowo wprowadza zaawansowany układ elektronicznego rozdziału sił hamowania (EBD) we wszystkich modelach wyposażonych w ABS i HR-V jest ostatnim modelem oferowanym z EBD.

W konwencjonalnym układzie hamulcowym mechaniczny, ciśnieniowy zawór sterujący podaje odpowiednie ciśnienie do hamulców kół tylnych. Układ działa efektywnie ale nie może zapewnić sterowania właściwego dla elektronicznych układów. W zaawansowanym układzie EBD, czujniki prędkości kół oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) pełnią rolę zaworu mechanicznego. ECU mierzy niewielkie różnice prędkości obrotowych kół przednich i tylnych i na tej podstawie określa dokładną wartość ciśnienia doprowadzaną do hamulców kół tylnych. Ciśnieniem reguluje modulator ABS w każdym zakresie obciążeń samochodu, biorąc także pod uwagę zmianę rozkładu obciążeń podczas hamowania. W praktyce oznacza to, że potencjał hamulcowy osi tylnej wykorzystywany jest w każdym czasie.


Środowisko naturalne

Honda kontynuuje wdrażanie programu minimalizacji zagrożeń stwarzanych przez samochody we wszystkich stadiach procesu produkcji, eksploatacji, aż do momentu złomowania i recyklingu. Spełnianie przez HR-V norm emisji spalin EU2000 i niskie zużycie paliwa powoduje mały wpływ na środowisko w codziennej eksploatacji. Wysoka jakość używanych materiałów oraz szerokie stosowanie nowoczesnych rozwiązań antykorozyjnych - łącznie z użyciem dużej ilości stali pokrywanej galwanicznie - powinno zapewnić długie lata użytecznej eksploatacji. Zagrożenie hałasem również nabiera istotnego znaczenia. Zastosowanie rozmaitych rozwiązań, np. tłumika o dużej pojemności z dyfuzorem minimalizuje emitowany hałas. Znaczny postęp poczyniono we wdrażaniu większej ilości plastików, które można poddawać recyklingowi. Konstrukcja szeregu elementów, takich jak np. zderzaki, została uproszczona by ułatwić proces demontażu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.crvklub.fora.pl Strona Główna -> Eksploatacja Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
cbx v1.2 // Theme created by Sopel & Programy