Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
niggle
Dołączył: 14 Wrz 2012 Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok / Tonsberg Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 6:09, 11 Sie 2014 Temat postu: Bicie na kierownicy. Krzywe tarcze. |
|
|
Rok temu zmienialem tarcze przod. W warsztacie zalozono mi komplet tarcze+klocki TRW. Po jakichs 6-8 tys. zaczely bic. Przejezdzilem na nich jeszcze troche i zglosilem sie z reklamacja do mechanika. Zmienil je na nowe TRW. Zadowolony, ze juz nic nie bije jezdzilem jedynie przez ok. 2-3 tys. km. Znowu zaczely bic i bija coraz mocniej. Ani nich nie przegrzalem, ani nie wjezdzalem w glebokie kaluze.
Czy to mozliwe ze tarcze same sie pokrzywily? Czy moze jest cos co powoduje ich bicie? Piasta?
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
slapas
Dołączył: 05 Lis 2013 Posty: 860
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Europejczyk Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 19:26, 12 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Niekiedy powodem wibracji na kierownicy moga byc tey luzy w zawieszeniu przednich kol lub ukladzie kierowniczym. W Hondzie poki co nie mialem takich doswiadczen ale w poprzednim samochodzie i owszem i to kilkukrotnie.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
kardon1985
Dołączył: 27 Kwi 2014 Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 21:39, 21 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Po czym wywnioskowałeś za pierwszym razem (po tych6-8 tyś. km) że to tarcze? Sprawdzałeś czy są pokrzywione?
Pytam ponieważ mam podobny problem obecnie (5000 km temu założone nowe tarcze firmy PAGID) i szukam przyczyny bicia na kierownicy, z tym że jak dotychczas raczej obstawiam luzy w zawieszeniu lub coś z oponami.
W następnym tygodniu auto będzie u mechanika, zobaczymy co "wykombinuje".
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
rozek260
Dołączył: 28 Kwi 2014 Posty: 303
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: wielka brytania/bydgoszcz Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 22:06, 21 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Jak tarcze sa krzywe to kierownica bije tulko podczas hamowania przewaznie z duzej predkosci. Jak bije od najmniejszych predkosci to opona krzywa albo felga jesli bije powyzej 90 to wywazenie
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
wrcfan
Dołączył: 26 Cze 2013 Posty: 281
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: UK / Ostrołęka / Lublin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 22:27, 21 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Ale kiedy te wibracje się ukazują, podczas przyśpieszania, hamowania, hamowania silnikiem czy stałej prędkości?
Powodem mogą być tarcze przeguby wewnętrzne, podpora półosi, zawieszenie, opony, wał napędowy, a nawet skrzynia
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
slapas
Dołączył: 05 Lis 2013 Posty: 860
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Europejczyk Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 8:44, 22 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Bicie podczas hamowania nie musi wynikac tylko z krzywej tarczy hamulcowej. Zdarza sie, ze na skutek nierownomiernego zuzycia tarczy co ma miejsce w przypadku kiedy material tarczy nie ma identycznej twardosci na calym jej obwodzie (wady powstajace czesto w procesie odlewania na skutek nierownego chlodzenia lub stosowania stopow w ktorych wytracaja sie fazy o roznej twardosci).
No wiec, kiedy taka tarcza w jednym miejscu jest minimalnie ciensza a w innym grubsza, to kiedy wcisniemy pedal hamulca i klocek zostanie docisniety do tarczy, to pojawia sie fluktuacje momentu hamowania wynikle z tego, ze sila docisku nie bedzie stala na calym obwodzie tarczy hamulcowej. Taki zmienny moment hamujacy spowoduje, ze kolo bedzie "ciagniete do tylu" raz mocniej a raz slabiej i pojawi sie sie tendencja do cyklicznego skrecania osi zwrotnicy. Oczywiscie ten moment skrecajacy jest rownowazony reakcja drazka kierowniczego ale jesli nie bedzie ona rownowazona przez identyczna symetryczna sile na drazku drugiego kola, to pojawi co odczujemy jako drganie kierownicy. to troche tak, jakbysmy wjazdzali raz jednym a raz drugim kolem np. w kaluze, tylko te zmiany odbywalyby sie bardzo szybko. Jesli do tego dojda luzy w ukladzie zawieszenia i kierowniczym, to na skutek zmiany geometri oraz zjawiska drgan synchronicznych, to te wibracje moga zostaj wielokrotnie wzmocnione. Wiadomo, ze nie da sie wykonac idealnej tarczy hamulcowej i zawsze moga sie pojawic minimalne nierownomiernosci jej zuzycia, co jednak przy prawidlowej geometrii i braku luzow nie powinno byc odczuwalne na kole kierowniczym.
Zatem moja rada jest nastepujaca: nalezy najpierw sprawdzic i wyeliminowac wszystkie ewentualne luzy przedniego zawieszenia i hkl. kierowniczego a dopiero potem zabierac sie za wymianie czy przetaczanie tarcz. W przeciwnym razie moze zdarzyc sie tak, ze wymienimy tarcze a po kilku tys. km problem powroci i jedynym, ktory bedzie wtedy szccesliwy, to sprzedawca tarcz hamulcowych.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez slapas dnia Pią 9:20, 22 Sie 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
kardon1985
Dołączył: 27 Kwi 2014 Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 9:37, 22 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
kardon1985 napisał: | Po czym wywnioskowałeś za pierwszym razem (po tych6-8 tyś. km) że to tarcze? Sprawdzałeś czy są pokrzywione?
Pytam ponieważ mam podobny problem obecnie (5000 km temu założone nowe tarcze firmy PAGID) i szukam przyczyny bicia na kierownicy, z tym że jak dotychczas raczej obstawiam luzy w zawieszeniu lub coś z oponami.
W następnym tygodniu auto będzie u mechanika, zobaczymy co "wykombinuje". |
Zapomniałem wspomnieć o ważnym elemencie - bicie przy hamowaniu pojawia się dopiero po dłuższej jeździe.... Czyli po nagrzaniu się jakiegoś elementu, opon?
Może to jednak opony, z tym że ja niedawno je również wymieniałem - zostały założone nowe Nokiany HT.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
slapas
Dołączył: 05 Lis 2013 Posty: 860
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Europejczyk Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 10:01, 22 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Obserwujac wskazania czujnikow cisnienia w oponach mozna zauwazyc, ze podczas jazdy z wiekszymi predkosciami, cisnienie w oponie potrafi wzrosnac o 0.3 a nawet niekiedy o 0.5 bara. Moze sie wiec zdarzyc, ze jesli opona ma jakos wewnetrzna wde oplotu, to przy wzroscie cisnineia podczas jazdy na oponie robi sie bula, ktora bedzie generowac wibracje kola. Nie potrafie jednak wskazac zwiazku bicia kola na skutek uszkodzonej opony z wibracjami podczas hamowania.
Warto w takim przypadku zalozyc kolo np. na wywazarke, dopompowac opone ok. 0.7 bara i pokrecic... jesli opona jest uszkodzona to powinnismy to wylapac nawet "organoleptycznie" czyli wzrokowo.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez slapas dnia Pią 10:04, 22 Sie 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
niggle
Dołączył: 14 Wrz 2012 Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok / Tonsberg Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 2:05, 26 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Za pierwszym razem (tak jak i teraz) bicie pojawialo sie na kierownicy tylko przy hamowaniu i wczesniejszym ich rozgrzaniu. Nie bilo przy innych okolicznosciach, wiec nie podejrzewalem innych przyczyn. Nie bylo bicia na recznym, wiec tarcze tyl zostaly. Gdzies wyczytalem ze pisasta moze byc krzywa. @wrcfan wylozyl co moze byc przyczyna, wiec moge isc teraz droga eliminacji.
Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Skoro po reklamacji tarcz i wymianie na takie same nowe nie bylo bicia przez ok. 3 tys km i znowu sie pojawilo, to raczej przemawia to za wada tarcz na moj rozum.
Wiem jedno, firme TRW bede omijal. :/
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
slapas
Dołączył: 05 Lis 2013 Posty: 860
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Europejczyk Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 6:00, 26 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
Zaciaganie recznego nic nam nie powie o stanie tarczy gdyz hamulec postojowy jest hamulcem bebnowym.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
|